De kracht van sociale media voor de OR
03 maart 2016
Gebruik sociale media voor de OR om op de radar te blijven bij de achterban en meer betrokkenheid te creëren. Lees hier hoe je het doet.
De kracht van sociale media voor de OR
Omarm de kracht van sociale media voor de OR Voor veel ondernemingsraden zijn sociale media een onontgonnen terrein. Jammer, want door de juiste ambities uit te spreken op sociale media ben je niet alleen zichtbaar, maar kun je ook nieuwe kandidaten werven. Laat sociale media voor de OR werken en communiceer jullie missie actief om de achterban op de hoogte te houden. Het is de eerste stap naar meer betrokkenheid. Klop het stof van jouw imago Steeds vaker experimenteren ondernemingsraden met de kracht van sociale media om hun verhaal uit te dragen. Het is dan ook een krachtig communicatiemiddel om het ouderwetse imago van jullie ondernemingsraad langzaam van je af te schudden. Communiceer via kanalen als Facebook, LinkedIn of Twitter of deel zelfs live filmpjes via de video-app Periscope. Verveel jouw achterban niet met stoffige lappen tekst, maar gebruik korte filmpjes, interessante foto’s van studiedagen of quotes tijdens vergaderingen. Zo zien de werknemers op een verfrissende, dynamische manier waar jullie mee bezig zijn. Sociale media voor de OR lokt meer interactie uit Polarisatie binnen de bedrijfsvoering maakt het voor de OR steeds moeilijker een organisatiebreed standpunt te formuleren. Om werknemers te laten participeren moeten ondernemingsraden niet alleen terugvallen op traditionele communicatiemiddelen zoals enquêtes, maar de horizon verbreden met andere middelen zoals sociale media. Hierbij is het niet alleen belangrijk de medewerkers direct aan te spreken, maar ook de discussie op gang te brengen. Streef ernaar om altijd zo snel mogelijk te reageren en neem kritiek van collega’s ter harte. Alleen dan creëer je betrokkenheid bij de achterban.