Waarom je altijd in gesprek wilt blijven met de bestuurder

13 augustus 2019

Door: Wieteke Krol

Vinden jullie de bestuurder te bot? Of heb je soms het idee dat hij informatie bewust pas laat deelt of zelfs achterhoudt? Veel ondernemingsraden denken precies te weten hoe hun bestuurder in elkaar zit, maar checken onvoldoende of  hun aannames kloppen. De verhouding raakt dan vaak verstoord. Blijf daarom altijd in gesprek, wees niet te stellig en vraag door.

Proces gaat voor inhoud

Ondernemingsraden hebben de neiging om de bestuurder inhoudelijk flink aan de tand te voelen. Maar voor een goede relatie, heeft het vaak meer zin om eerst eens met elkaar in gesprek te gaan over hoe je met elkaar wilt samenwerken en wat over en weer de verwachtingen zijn. Op die manier zorg je ervoor dat je elkaar vanaf het begin goed begrijpt.  

Als OR hebben jullie ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de bestuurder jullie meerwaarde ziet. Als dat lukt, zal de bestuurder eerder geneigd zijn zaken te delen.
Wieteke Krol - trainer/adviseur MZ Services

Gezamenlijke belangen

Aannames zijn gevaarlijk. Het is jouw invulling van wat een ander denkt of bedoelt. Schreeuw het dus niet meteen van de daken als je het idee hebt dat de bestuurder jullie niet goed behandelt. Check liever eerst of jouw veronderstelling überhaupt klopt. Val de bestuurder niet aan, maar vraag naar zijn/haar bedoelingen. Het doel is elkaar te begrijpen en de communicatie daarmee te verbeteren, niet om de ander op het matje te roepen.

“Een ander kun je niet veranderen. Wel hoe jij met situaties omgaat. Blijf dus in gesprek en luister ook naar wat de bestuurder over jou te zeggen heeft.”

Open in gesprek met de bestuurder

Stel feitelijk vast wat je niet fijn vindt in de communicatie en controleer hoe de bestuurder erover denkt. Dus niet: “Dit gesprek is niet fijn, dat moet anders.” Maar wel: “Wij vinden de manier waarop dit gesprek verloopt niet fijn. Hoe kijk jij daar naar?” Op het moment dat je hebt besproken en benoemt wat jullie dwars zit, kun je zoeken naar een oplossing. Durf in de spiegel te kijken en vraag de bestuurder wat jullie zouden kunnen veranderen om de communicatie te verbeteren.

Tips nodig voor communicatie met de achterban? Lees dan dit blog van Wieteke.

Nodig de bestuurder eens uit bij een training. Dat kan hartstikke nuttig zijn. Directeur Jos van Uden deed dit bij zijn OR.

×

Open inschrijving

MZ Services organiseert verschillende trainingen gebaseerd op open inschrijving. Dit is ideaal als slechts één of enkele OR-leden een training willen volgen. Bekijk onze trainingen hier.