Van OR-voorzitter tot trainer en adviseur

04 september 2020

Door: Charlotte van Beek 

Meedenken over hoe een bedrijf kan groeien en zich verbeteren, deed ik altijd al graag. Daarom werd ik in 2013 op mijn vorige werk OR-voorzitter. Dat beviel zo goed dat ik hierna de functie als marketeer en adviseur en trainer van ondernemingsraden bij MZ Services met beide handen aangreep. Ik kon mij volledig focussen op iets wat eerst nog een bijzaak was in mijn vorige werk.  

Mijn zegje doenCharlotte van Beek

In de functie van marketeer bij een distributeur werd ik al snel OR-voorzitter. Dat ben ik drie jaar geweest. Ik deed altijd graag mijn zegje en wilde mijn visie omzetten naar acties om de onderneming en de bedrijfscultuur te verbeteren. Een collega waarschuwde me destijds dat het echt niet zo makkelijk is om in een OR te zitten, laat staan als voorzitter. Dat werkte voor mij eerder als een aansporing dan een waarschuwing. 

Ik kijk anders naar bepaalde situaties in mijn trainingen bij MZ Services, omdat ik zelf OR-voorzitter was. Ik weet heel goed dat het in de praktijk lang niet altijd zo werkt als in een training.
Charlotte van Beek

Hiërarchie is geen belemmering

Dat ik niet terugdeins voor een hiërarchische structuur, kon ik laten zien binnen de OR. Als lid of voorzitter krijg je de ruimte om belangrijke zaken aan te kaarten bij de bestuurder en directie. Om je heen hoor je van collega’s wat zij niet oké vinden, maar daadwerkelijk naar de bestuurder gaan en dat goed overbrengen, doen er binnen een organisatie niet veel. Daar blijkt toch een onzichtbare grens te zitten 

Ik heb die grens nooit gevoeldEn hiërarchie houdt mij niet tegen om op een nette manier in overleg te gaan en mijn woordje te doen. Daarom praat ik net zo makkelijk met een bestuurder als met mijn collega. Ik ga ervan uit dat we allebei met de beste bedoelingen handelen. En we worden er beter van om gelijkwaardige gesprekspartners te zijn.  

Op mijn pad gekomen

Bij mijn vorige werkgever was Didi Verhagen de trainer van onze OR. Via Didi ben ik ben ik een keer koffie gaan drinken bij MZ Services. Ik was niet direct op zoek naar ander werk, maar stond wel open voor een goed gesprek.  

De eerste ontmoeting met Walter Gouw zat meteen goed. Maar ervaring met of kennis van medezeggenschap had ik toen nog niet. Reden voor MZ Services om mij nog even af te houden. Ik merkte pas hoe graag ik deze baan wilde toen ik werd afgewezen en daar enorm van baalde. 

Doorzettingsvermogen

Opgeven staat eigenlijk niet in mijn woordenboek en ik wilde het hoofdstuk nog niet helemaal afsluiten. Dus belde ik Walter nog één keer om te laten weten dat ik er nog steeds voor open stond, mochten ze zich bedenken. Drie maanden later werd ik voor een derde gesprek uitgenodigd en was het snel geregeld. 

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet altijd zo vol energie doorzet. Het afgelopen jaar heb ik door de – voor mij nieuwe – combinatie van werken en moeder zijn, ervaren dat het soms zó moeilijk is om je prioriteiten te stellen en je tijd aan de belangrijkste taken van dat moment te besteden. Soms heb je gewoon even een off day. Of een off week. En ik heb het geluk dat ik een heel sociale werkgever heb, die de ruimte gaf voor mijn nieuwe situatie. Dat maakt mij nu in de trainingen extra scherp merk ik op de houding van de werkgever. Want er zijn gelukkig veel werkgevers die naar de output van hun mensen kijken op lange termijn. Maar soms ligt daar ruimte voor verbetering. Iets dat ondernemingsraden in mijn ogen ook moeten bevorderen!

Als ik dat telefoontje toen niet had gepleegd, was ik hier nooit beland. Achteraf is het goed dat ik me zo vastbeet.
Charlotte van Beek

Qua persoonlijkheid matchen MZ Services en ik heel goed. Dat maakte dat ik in 2017, ondanks dat ik geen geschoolde adviseur was, toch bij ze kon werken. Ik kon aan de slag in een gecombineerde functie waarin ik een aantal dagen de marketing zou oppakken en de andere dagen over training en advies zou leren van collega’s. Om uiteindelijk zelf trainingen en adviezen te geven.  

In het diepe gegooid

Als een spons nam ik alle kennis en input van mijn collega’s in me opEn keek ik mee met trainingen die collega’s gaven. Maar bij MZ Services leer je vooral door te doen. Dat past goed bij me. Dus werd ik niet veel later in het diepe gegooid. Voor mijn eerste training hoorde ik de middag van tevoren dat ik daarvoor naar Amsterdam moest. Walter nam de training vooraf met me door en dankzij de voorbeelden van collegas wist ik wat mij te wachten stond. 

Een wijze les die Walter me toen leerde: jij bent de expert en zij weten niet wat jij niet weet. Dus ga uit van je eigen kennis. En deze wijsheid probeer ik ook aan ondernemingsraden door te geven. Ga er in de basis vanuit dat je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt. Pak je rol, dan wordt dat gezien door je collega’s en de bestuurder.  

Maak gebruik van Charlottes expertise.