Waarom het OR jaarverslag de achterban enthousiasmeert

20 december 2016

MZ Services legt je uit waarom het OR jaarverslag een fantastisch communicatiemiddel is en hoe je het opbouwt. Leer hoe een last een lust kan worden.

Waarom het OR jaarverslag de achterban kan enthousiasmeren

De WOR is zeer duidelijk over het schrijven van een jaarverslag: het is verplicht. Toch verzaken veel ondernemingsraden die plicht nogal eens. De ergernis ontstaat vaak al bij de twijfel over welke zaken in het verslag behandeld moeten worden, daar geeft de wet geen richtlijnen voor. In dit blog leggen we je uit waarom een OR jaarverslag je van pas kan komen en hoe je dit het beste invult.

Vergroot de interesse

Het jaarverslag is bedoeld om verantwoording af te leggen voor het gevoerde beleid. Je laat echter een kans liggen als je het niet ook gebruikt als opwarmertje voor het nieuwe jaar. Het document kan een belangrijke communicatietool zijn om in contact te komen met de achterban. Zorg daarom dat je geen dikke, onleesbare pil aflevert, maar een vlot, informatief en leuk verslag in elkaar draait dat de lezers inspireert.  

Wat er in het OR jaarverslag moet staan

Gebruik de intro om het waarom van het OR jaarverslag weer eens aan te stippen en de OR-leden nog eens te introduceren. Dit maakt het document persoonlijker en herkenbaarder. Vervolg het verslag met een (grafische) weergave van de opbouw van de OR met aandacht voor het dagelijks bestuur, commissies, projectgroepen en zittingsduur. Het verslag is uiteraard niet compleet zonder wat cijfers. Tel het aantal vergaderingen, aanvragen en onderwerpen die behandeld zijn. Vergeet niet de uitkomsten te vermelden. Sluit af met een vooruitblik en een ambitie voor het volgende jaar.

Waarom het OR jaarverslag in verschillende vormen komt

Het oog wil ook wat, daarom is het verstandig om goed na te denken over de vorm van jouw verslag. Grote kans dat niemand een stapel A4’tjes doorleest, terwijl een glossy flyer met de hoogtepunten veel aantrekkelijker is. Of wellicht wil jouw achterban het jaarverslag wel digitaal ontvangen. Analyseer jouw ontvangers en bedenk welke vorm het beste bij hen past.

Creatieve jaarverslagen

  • OR jaarkalender
  • Glossy
  • Stripverhaal
  • Website
  • Video
  • Instagramverslag
  • Infographic
  • Gebonden boek
  • Placemat

Maak de achterban enthousiast

Goed. Het jaarverslag ziet er gelikt uit en je behandelt alle onderwerpen die het afgelopen jaar speelden. Verwerk nu nog een stukje opinie in het document om persoonlijke betrokkenheid te creëren. Licht een succes of falen bijvoorbeeld nader toe. Vertel wat jullie werkwijze was en waarom jullie voor bepaalde dingen kozen. Dit maakt de activiteiten van de OR niet alleen concreet, maar zorgt er ook voor dat een onderwerp gaat leven onder de doelgroep. Gebruik het jaarverslag om de keuzes van het afgelopen jaar toe te lichten en de achterban te inspireren. MZ Services helpt uiteraard graag bij het opstellen van een fris, informatief en aantrekkelijk document.